Artykuł w skrócie:

Via Ferrata Mojstrana to tak naprawdę dwie trasy o różnych poziomach trudności. Wspinaczka poprowadzi nas na szczyt Grančišče, który wznosi się nad samą Mojstraną. Cały czas będziemy mieć pod nogami dachy domów 😀 Do tego dochodzi widok na pobliskie szczyty, które sięgają ponad 2000 metrów.

Żelazna droga przeplata poziom B z poziomem C/D. Według mapy możemy wybrać jedną z tras lub przechodzić między nimi. W przypadku gdy trudniejsza wersja będzie dla nas zbyt dużym wyzwaniem – kilkukrotnie mamy okazję do zmiany drogi. Na wersji B zauważyliśmy, że kabel jest miejscami luźny.

Łatwiejsza wersja biegnie głównie przez żwirowe półki i omija największa atrakcję Via Ferraty Mojstranawiszącą drabinkę. Na szczęście zarówno na początku jak i na końcu drabiny szlaki się łączą więc można pójść łatwiejszą trasą ale nadal mieć frajdę z głównego bajeru.

Trudniejsza wersja momentami może dać w kość – zwłaszcza niskim osobom. Czasem trzeba trochę pokombinować i użyć więcej siły 😀 Musimy być także przygotowani na pełną ekspozycję.

Via Ferrata Mojstrana jest niedostępna od listopada do kwietnia. W pobliskim muzeum można wypożyczyć sprzęt do wspinaczki. Dojście z płatnego parkingu (za 2 godziny wyszło nam 2.40 Euro) zajmuje kilka minut. Polecamy pobrać aplikację EasyPark, która pozwala płacić za parking i zmieniać długość postoju kiedy chcemy. Wspinaczkę można połączyć z dwiema pobliskimi Via Ferratami – Hvadnik i Jerm’n.

Informacje i dane

  • Cena: bezpłatnie
  • Poziom: C/D (dostępny wariant B)
  • Ekspozycja: pełna
  • Długość: 250 metrów
  • Wysokość wspinaczki: 180 metrów
  • Czas dojścia do startu: 10 minut
  • Czas przejścia: około 1.5 godziny
  • Czas powrotu: 30 minut
  • Parking (płatny): tutaj
  • Początek Via Ferraty: tutaj
  • Numer alarmowy: 112
  • Powrót: zgodnie z oznaczeniami przez Mojstranę

Dojście do Via Ferraty

Samochód zostawiamy na płatnym parkingu i kierujemy się w stronę muzeum. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo zgodnie z drogowskazem. Parę kroków dalej mamy kolejny drogowskaz i odbicie na lewo do początku Via Ferraty.

Przejście Via Ferraty

Za tablicą informacyjną możemy zdecydować jaką trasę wybieramy. Niebieski kabel (łatwiejszy) idzie na wprost, a czerwony (trudniejszy) w lewo.

Zaczynamy wspinaczkę po skale, która znacząco ułatwia przeprawę. Łatwo można znaleźć dobre chwyty. Szybko docieramy do wiszącej drabiny. Możemy ją pominąć i wybrać przejście trasą B ale nie ma co ukrywać – to najfajniejszy bajer tej Via Ferraty 😀 Drabinka jest ruchoma ale bardzo fajna do przejścia.

Następnie czeka nas trawers w prawo (jest kilka sztucznych ułatwień) i dalsza wspinaczka w górę. Chropowata skała cały czas zapewnia pewne chwyty. Pamiętajcie jednak żeby sprawdzić najpierw czy nie jest to odpadający fragment. W pewnym momencie dobrze będzie przejść na drugą stronę kabla (lewą). Docieramy do ponownego złączenia tras i przez chwilę mamy wspólny odcinek.

W kolejnym etapie kierujemy się ścianą nieco w prawo. Łatwo można znaleźć miejsca na nogi w skale. Będzie też kilka pomocniczych drabinek. Pod koniec trzeba się wciągnąć na skalną półkę i znowu jesteśmy na złączeniu tras.

Przy ostatnim, czerwonym odcinku trafiliśmy na wyrwaną kotwę i luźny kabel. Mamy nadzieję, że zostało to naprawione. Dalej będzie na nas czekało kilka drabinek. Następnie ostatni odcinek skałą i jesteśmy na szczycie. Na górze stoi wieżyczka Aljazev Stolp. W środku znajdziecie zeszyt do zostawienia pamiątkowego wpisu 😀

Powrót do samochodu

Schodzimy do Mojstrany zgodnie z oznaczeniami. Będziemy szli lasem i czasem trafimy na strome zejście po korzeniach. Docieramy do głównej drogi, którą wracamy prosto do parkingu.

Oceń nasz artykuł!

Podobał Ci się artykuł? Zostaw nam 5 gwiazdek!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Wymagane pola oznaczone są *