Via Ferrata Mojstrana (C/D) – informacje i opis przejścia
Artykuł w skrócie:
Via Ferrata Mojstrana to tak naprawdę dwie trasy o różnych poziomach trudności. Wspinaczka poprowadzi nas na szczyt Grančišče, który wznosi się nad samą Mojstraną. Cały czas będziemy mieć pod nogami dachy domów 😀 Do tego dochodzi widok na pobliskie szczyty, które sięgają ponad 2000 metrów.
Żelazna droga przeplata poziom B z poziomem C/D. Według mapy możemy wybrać jedną z tras lub przechodzić między nimi. W przypadku gdy trudniejsza wersja będzie dla nas zbyt dużym wyzwaniem – kilkukrotnie mamy okazję do zmiany drogi. Na wersji B zauważyliśmy, że kabel jest miejscami luźny.
Łatwiejsza wersja biegnie głównie przez żwirowe półki i omija największa atrakcję Via Ferraty Mojstrana – wiszącą drabinkę. Na szczęście zarówno na początku jak i na końcu drabiny szlaki się łączą więc można pójść łatwiejszą trasą ale nadal mieć frajdę z głównego bajeru.
Trudniejsza wersja momentami może dać w kość – zwłaszcza niskim osobom. Czasem trzeba trochę pokombinować i użyć więcej siły 😀 Musimy być także przygotowani na pełną ekspozycję.
Via Ferrata Mojstrana jest niedostępna od listopada do kwietnia. W pobliskim muzeum można wypożyczyć sprzęt do wspinaczki. Dojście z płatnego parkingu (za 2 godziny wyszło nam 2.40 Euro) zajmuje kilka minut. Polecamy pobrać aplikację EasyPark, która pozwala płacić za parking i zmieniać długość postoju kiedy chcemy. Wspinaczkę można połączyć z dwiema pobliskimi Via Ferratami – Hvadnik i Jerm’n.
Informacje i dane
- Cena: bezpłatnie
- Poziom: C/D (dostępny wariant B)
- Ekspozycja: pełna
- Długość: 250 metrów
- Wysokość wspinaczki: 180 metrów
- Czas dojścia do startu: 10 minut
- Czas przejścia: około 1.5 godziny
- Czas powrotu: 30 minut
- Parking (płatny): tutaj
- Początek Via Ferraty: tutaj
- Numer alarmowy: 112
- Powrót: zgodnie z oznaczeniami przez Mojstranę
Dojście do Via Ferraty
Samochód zostawiamy na płatnym parkingu i kierujemy się w stronę muzeum. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo zgodnie z drogowskazem. Parę kroków dalej mamy kolejny drogowskaz i odbicie na lewo do początku Via Ferraty.
Przejście Via Ferraty
Za tablicą informacyjną możemy zdecydować jaką trasę wybieramy. Niebieski kabel (łatwiejszy) idzie na wprost, a czerwony (trudniejszy) w lewo.
Zaczynamy wspinaczkę po skale, która znacząco ułatwia przeprawę. Łatwo można znaleźć dobre chwyty. Szybko docieramy do wiszącej drabiny. Możemy ją pominąć i wybrać przejście trasą B ale nie ma co ukrywać – to najfajniejszy bajer tej Via Ferraty 😀 Drabinka jest ruchoma ale bardzo fajna do przejścia.
Następnie czeka nas trawers w prawo (jest kilka sztucznych ułatwień) i dalsza wspinaczka w górę. Chropowata skała cały czas zapewnia pewne chwyty. Pamiętajcie jednak żeby sprawdzić najpierw czy nie jest to odpadający fragment. W pewnym momencie dobrze będzie przejść na drugą stronę kabla (lewą). Docieramy do ponownego złączenia tras i przez chwilę mamy wspólny odcinek.
W kolejnym etapie kierujemy się ścianą nieco w prawo. Łatwo można znaleźć miejsca na nogi w skale. Będzie też kilka pomocniczych drabinek. Pod koniec trzeba się wciągnąć na skalną półkę i znowu jesteśmy na złączeniu tras.
Przy ostatnim, czerwonym odcinku trafiliśmy na wyrwaną kotwę i luźny kabel. Mamy nadzieję, że zostało to naprawione. Dalej będzie na nas czekało kilka drabinek. Następnie ostatni odcinek skałą i jesteśmy na szczycie. Na górze stoi wieżyczka Aljazev Stolp. W środku znajdziecie zeszyt do zostawienia pamiątkowego wpisu 😀
Powrót do samochodu
Schodzimy do Mojstrany zgodnie z oznaczeniami. Będziemy szli lasem i czasem trafimy na strome zejście po korzeniach. Docieramy do głównej drogi, którą wracamy prosto do parkingu.