Jazda skuterem w Tajlandii – ruch drogowy i podróżowanie w pigułce
Artykuł w skrócie:
- Prawo jazdy w Tajlandii – jakie potrzeba i jak je wyrobić?
- Wyrobienie międzynarodowego prawa jazdy
- Ruch lewostronny w Tajlandii
- Znaki i przepisy ruchu drogowego w Tajlandii
- Jazda skuterem po Tajlandii w praktyce – jak bezpiecznie jeździć?
- Jazda skuterem w tajskich miastach, a poza nimi – różnice
- Stacje benzynowe w Tajlandii – ile kosztuje paliwo?
- Jakość dróg w Tajlandii – czy są dobre?
- Zalety jazdy skuterem w Tajlandii, a busami – koszty.
- Lista sprawdzonych wypożyczalni skuterów w Tajlandii
- Parkowanie i zostawianie skuterów w Tajlandii
Prawo jazdy w Tajlandii – jakie potrzeba i jak je wyrobić?
Niestety ten rozdział rozpoczynamy smutną wiadomością – polskie prawo jazdy kategorii „B” nie jest honorowane w przypadku poruszania się skuterem po Tajlandii. Celowo wspominamy ten środek transportu, ponieważ jest on najbardziej popularny i przyciąga rzesze turystów. Nie da się ukryć, że jest również ekstremalnie budżetowy.
Krajowy dokument umożliwia nam w Polsce jazdę motocyklem do 125cc pojemności. W celu legalnego poruszania się jednośladem po krainie uśmiechu niezbędne nam będzie prawo jazdy kategorii „A”, a także prawo jazdy międzynarodowe. Tajlandia należy do krajów, które są stronami Konwencji Genewskiej z dnia 19 września 1949 roku i taki też dokument będzie egzekwowany. Jeśli posiadasz międzynarodowe prawo jazdy z Konwencji Wiedeńskiej, to niestety czeka Cię wyrobienie nowej książeczki.
Prawo jazdy międzynarodowe jest dodatkiem do normalnego. Należy mieć oba dokumenty przy sobie! Osobno nie mają żadnej mocy!
Z własnego doświadczenia wiemy, że w przypadku kontroli tłumaczenie, że „u nas można” jeździć motocyklami 125ccm na prawie jazdy kategorii „B” nic nie daje. Oczywiście jeśli będziecie mieli szczęście i traficie na wyrozumiałego policjanta to może Was puści. Niestety w przeciwnym wypadku czeka Was mandat (oscylujący na kwotę około 500BHT – sprawdzone w Chiang Mai).
Jest jednak pozytywny aspekt tej sytuacji. Dostając mandat otrzymujemy dodatkowo coś na rodzaj przepustki – 3 następne dni możemy prowadzić jednoślad bez żadnych konsekwencji. W przypadku kolejnej kontroli pokazujemy kwitek i jesteśmy puszczani. Należy jednak pamiętać, że bez ważnego prawa jazdy, w przypadku jakiegokolwiek wypadku, wywrócenia się czy innych nieprzyjemności nasze ubezpieczenie nie obowiązuje, a w przypadku kolizji winą zawsze jesteśmy obarczeni my, bez względu na to, kto zawinił.
W wielu popularnych destynacjach w Tajlandii – gdzie ruch turystów na skuterach jest wzmożony, organizowane są “łapanki” – każdy kto wygląda inaczej niż Taj wyłapywany jest już z daleka na pobocze do kontroli. Tajska policja jest na tyle sprytna, że na 99% nie uda Ci się prześlizgnąć. Takim oto sposobem, w wymienionym wcześniej Chiang Mai możesz mieć praktycznie pewność że trafisz na kontrolę już w 1-szym dniu swojej motocyklowej przygody.
Wyrobienie międzynarodowego prawa jazdy
Międzynarodowe prawo jazdy może wyrobić każdy kto posiada Polskie ważne uprawnienia do kierowania pojazdami. Wniosek wraz z naszym zdjęciem, kserokopią prawa jazdy oraz potwierdzeniem opłaty w wysokości 35zł należy złożyć w dowolnym starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Po złożeniu dokumentów należy poczekać na wyrobienie dokumentu w zależności od instytucji. Czas oczekiwania może wahać się od kilku godzin do kilku dni. Należy pamiętać, że międzynarodowe prawo jazdy jest ważne 3 lata od daty wydania.
Urzędy w dużych miastach umożliwiają umówienie się na wizytę online oraz płatność przez Internet. Pamiętajcie jednak żeby zabrać ze sobą wydrukowane potwierdzenie zapłaty. 😀
Ruch lewostronny w Tajlandii
W Tajlandii obowiązuje ruch lewostronny i jest to coś, do czego ciężko jest się na początku przyzwyczaić. Jeśli nigdy wcześniej nie poruszaliście się w takim układzie, może sprawić Wam on pewne trudności i pewnie zdarzy się, że pogubicie się na bardziej rozbudowanych skrzyżowaniach. Nie jest to jednak powód do zmartwień bowiem dość szybko można przywyknąć. Zalecamy na początku jeździć wolniej (sami Tajowie jeżdżą raczej wolno), obserwować innych kierowców i zwracać szczególną uwagę na pasy ruchu, a przede wszystkim nie wykonywać gwałtownych ruchów (hamowanie, skręcanie, zmiana pasa). Jeśli w głowie będziecie powtarzać sobie, że należy jeździć skrajnie lewym pasem a wyprzedzać prawym, będzie Wam łatwiej – a przynajmniej nam było. Bardzo często są nawet wyodrębnione specjalne pasy dla motocykli. Nie martw się, nie jesteś jedynym zielonym turystą – Tajowie są wyrozumiali. Pomyśl sobie, że około 95% przyjezdnych i tak nie ma prawka 🙂
Znaki i przepisy ruchu drogowego w Tajlandii
W odróżnieniu od Europy w Tajlandii przepisy, znaki, sygnalizacja świetlna są często tylko umowne i pomocnicze – ruch na drodze toczy się własnym życiem, które z perspektywy trzeciej osoby wygląda jak totalna dzicz i chaos. Z perspektywy kierowcy można jednak odnieść inne wrażenie – ruch jest ułożony i „każdy wie, jak jechać”. Można przyjąć zasadę: większy ma pierwszeństwo. Reasumując – nie ufaj w 100% znakom, sugeruj się nimi, ale miej ograniczone zaufanie do otoczenia.
Największe zaufanie można mieć do sygnalizacji świetlnej, aczkolwiek wiele razy zaobserwowaliśmy jak Tajowie czmychają w lewo na czerwonym 🙂 (nie róbcie tego sami). Nie bądźcie także zaskoczeni, że każdy się “wpycha” – w Polsce od razu krzyczeli byśmy na drugiego kierowcę, jednak w Tajlandii to całkowita norma. Tutaj nikt nie robi tego złośliwie ani celowo, a kierowcy wpuszczają siebie nawzajem.
Jazda skuterem po Tajlandii w praktyce – jak bezpiecznie jeździć?
Jak to wszystko wygląda w warunkach bojowych? O wiele lepiej niż z perspektywy przechodnia. Lokalsi mimo „chaosu” wiedzą, jak jeździć, aby nie doprowadzić do wypadku czy kolizji. Na ulicach panuje jakby symfonia. Jeździ się naprawdę przyjemnie – przeważnie nikt na Was nie trąbi jak wykonujecie jakiś manewr nieudolnie, nikt nie zajeżdża Wam drogi jak próbujecie się gdzieś przecisnąć w korku czy staracie się zmienić pas. Przeważnie ludzie są wyrozumiali i sami ustępują miejsce lub je robią – dzięki temu ruch jest bardzo płynny i „bezpieczny”.
Okej, wsiadamy na skuter – prawdopodobnie czujemy strach, bo nigdy nie jeździliśmy lewą stroną, boimy się, bo widzieliśmy jak to wszystko wygląda na ulicach. Spieszymy więc z przydatnymi poradami.
- Przed wyruszeniem w podróż ustawcie sobie prawidłowo lusterka.
- Gdy już je ustawicie, pamiętajcie, aby z nich korzystać. Patrzcie w lusterka! Zwłaszcza prawe. Jeśli nie jesteście pewni jakiegoś manewru i macie możliwość to spójrzcie również na boki, czy będziecie mogli go wykonać bezpiecznie.
- Manewry wykonujcie powoli, aczkolwiek zdecydowanie, na przykład: podejmujecie się zmiany pasa z lewego na prawy, na którym również jedzie wiele aut, włączacie kierunek, patrzycie czy inni nie wyprzedzają Was prawą stroną, czekacie na moment nawet niewielkiej luki (oczywiście rozsądnie – aczkolwiek tutaj margines jest o wiele mniejszy niż w Europie) i powolutku sobie wjeżdżacie. Zauważacie jednak, że auto za Wami jedzie ciut szybciej – w tym momencie nie możecie się wahać, dalej wykonujecie powoli swój manewr – na 99% kierowca Was wpuści – jeśli jednak tego nie zrobi, spokojnie, delikatnie odbijacie na lewą stronę – delikatnie, ponieważ lewa strona może być już zajęta przez kogoś innego. Spokojnie, nawet jeśli ktoś nie będzie miał zamiaru Was wpuścić, zrobi wszystko co w jego mocy, aby Was nie uderzyć.
- Inny przypadek – włączacie się do ruchu na bardzo ruchliwej ulicy – musicie wyczekać moment, aż zrobi się luka, a wtedy mocno odkręcacie gaz i wjeżdżacie na swój pas – nie możecie robić tego powoli, musicie być stanowczy. Kilka dni praktyki i jeździcie jak u siebie. 😀
- Ruch w Tajlandii jest naprawdę przyjemny. Na drogach poza miastowych i kilkupasmowych starajcie się używać lewego, skrajnego pasa tak aby, nie jechać po środku – chyba że jest w złej kondycji. W Tajlandii kierowcy jeżdżą przeważnie wolno, dlatego czasu na reakcję i wykonywanie manewrów jest wystarczająco. Nie zalecamy szarżować i popisywać się na drodze – wtedy o wypadek bardzo łatwo, pamiętaj, że nie jesteś u siebie. (Zobacz: Wypadek na skuterze w Tajlandii. Co zrobić i jak szukać pomocy?)
Jazda skuterem w tajskich miastach, a poza nimi – różnice
Jeśli macie możliwość, przejedźcie się pierwszy raz skuterem na prowincji – ruch w obrębie małych miasteczek jest o wiele mniej skomplikowany niż w dużych miastach. Po drogach poza miastowych jeździ o wiele mniej aut, ludzie też mniej się śpieszą. Pasy ruchu są naprawdę mało uczęszczane, niektóre są wręcz puste. Dobrą propozycją na przetestowanie swoich umiejętności jazdy w lokalnych warunkach zaraz po dotarciu do Tajlandii (zakładamy, że lądujecie w stolicy) jest dość popularna i mało doceniona miejscowość Kanchanaburi (Zobacz: Kanchanaburi – Co zobaczyć? Gotowy plan podróży. Znajduje się ona zaledwie 3 godziny drogi pociągiem od Bangkoku – może stanowić bazę wypadową do wodospadów Erawan czy innych atrakcji. Ruch poza obrębem głównych dróg jest naprawdę spokojny. To dobre miejsce, aby zrobić pierwsze kilometry na motocyklu.
Duże miasta = dużo aut + dużo motocykli + dużo tuk tuków, częsty pośpiech, skomplikowane skrzyżowania i przepisy. W takich warunkach ruch nadal jest względnie bezpieczny, aczkolwiek wymagający od kierowcy już pewnego obycia zarówno w kierowaniu pojazdem, jak i kultury jazdy w Tajlandii. Przede wszystkim trzeba wyzbyć się obaw i być pewnym siebie.
Stacje benzynowe w Tajlandii – ile kosztuje paliwo?
W Tajlandii znajdziemy całą masę stacji benzynowych – zwłaszcza przy głównych drogach czy węzłach komunikacyjnych, a także w miastach. Trzeba jednak zaznaczyć, że ich liczba i tak jest o wiele mniejsza niż w Europie, dlatego jadąc gdzieś dalej lub po mniej uczęszczanych drogach warto tankować skuter do pełna.
Po drodze możemy również spotkać prywatne osoby sprzedające paliwo w szklanych butelkach – cena takiego paliwa zawsze jest o wiele mniej korzystna niż na stacji benzynowej (30 THB stacja vs 40/50 THB przy drodze), jednak czasem nie mamy innego wyboru. Nie trzeba obawiać się o jakość takiego paliwa, z własnego doświadczenia nigdy nie dostaliśmy czegoś oszukanego – Tajowie pod tym względem są uczciwi.
Można zawsze za pomocą map Google szukać najbliższej stacji benzynowej, jednak w mniej turystycznych miejscowościach lub drogach po dotarciu do celu przeważnie okazuje się że podjechaliśmy po prostu pod zwykły dom lub inny budynek nie mający nic związanego ze stacją – po kilku próbach paliwo faktycznie może nam się skończyć ☺
Jadąc w góry też przeważnie nie uraczymy żadnych stacji – dlatego ważnym jest zawsze przed dłuższą wyprawą (lub mocno wymagającą np. jazda we 2 osoby w górach) zatankować skuter na maxa! Płatność na stacji odbywa się „do ręki” za odmierzoną kwotą – nie wiemy, czy można płacić kartą ale zakładamy że może być z tym problem. Podjeżdżając na stację przeważnie podejdzie do nas Taj obsługujący stację i jeśli nie powiemy, ile chcemy to zaleje nas do pełna. Jeśli chcemy konkretną ilość paliwa należy przed tankowaniem poinformować o tym obsługującą nas osobę.
Przypominamy, że w Tajlandii skutery przeważnie jeżdżą na benzynie 91 🙂
Jakość dróg w Tajlandii – czy są dobre?
Wbrew pozorom trzeba przyznać, że drogi w Tajlandii często są bardzo dobre – proste, równe, czyste. Znajdzie się jednak kilka minusów:
- Jeżeli trafimy na jakiś remont, to dziury itp. nie są często dobrze oznaczone lub wcale nie ma takiej informacji. Jest to dodatkowy powód aby uważać lub trzymać się w bezpiecznej odległości od innych kierowców.
- Na niektórych drogach nie ma pasów bocznych ani środkowych – każdy musi sobie ufać „na słowo”, że zmieści się podczas wymijania.
- Podczas jazdy po głównych drogach wielopasmowych poza miastami, gdzie są rozwijane dosyć duże prędkości – czasem zdarzają się niebezpieczne podbicia i zero informacji o nich – jadąc w dwie osoby dobiliśmy kilka razy amortyzatory. Dlatego nie warto się aż nadto śpieszyć. No chyba, że goni Was burza z ulewą, jak w naszym przypadku 😀
Zalety jazdy skuterem w Tajlandii, a busami – koszty.
Wielką zaletą wypożyczenia skutera w Tajlandii jest przysłowiowa “wolność” – to Wy decydujecie dokąd pojedziecie i ile spędzicie czasu w danej lokalizacji. Dodając do tego śmiesznie małe spalanie (około 2 w porywach do 3 litrów / 100km – przy wcale nie oszczędnej jeździe) i bardzo tanie paliwo (około 30 THB na stacji / litr) jesteśmy w stanie mocno zredukować koszty. Oszczędzimy czas lub bardziej nacieszymy się danym miejscem w porównaniu do podróżowania tradycyjnymi środkami transportu lub przy wyborze zorganizowanych wycieczek.
Rozważmy sprawdzony przykład: Szybkie zwiedzanie Chiang Rai i okolicznych atrakcji.
Dużo osób decyduje się na jednodniową wycieczkę do Chiang Rai w celu zobaczenia słynnej na całym świecie Białej Świątyni. O ile samą wycieczkę z lotniska można zorganizować w dość atrakcyjnej cenie przemieszczając się autobusami miejskimi, tak zobaczenie innych atrakcji tego miasta i jego okolic może nie koniecznie zmieścić się w naszych ramach czasowych. Przemieszczanie się będzie nieco kłopotliwe i nie zawsze możliwe (no chyba że wybierzemy tuk-tuka / taxi lub coś podobnego – chyba nie musimy mówić, że kosztowo wyjdzie sporo – np. odcinek 30km w jedną stronę). Oczywiście w Chiang Rai warto zostać dłużej niż jeden dzień i zwiedzić więcej rzeczy na spokojnie, jednak nie każdy może sobie na to pozwolić. My wybraliśmy jeden niepełny dzień (przylot samolotem do Chiang Rai w okolicy godziny 12 + Bus do Chiang Mai już w okolicach 17/18) i zobaczyliśmy następujące rzeczy:
- Biała Świątynia
- Niebieska Świątynia
- Wodospad Khun Khorn (z trekkingiem przez dżunglę)
- Clock Tower
Jeśli wylądowalibyśmy wcześniej, zobaczyli byśmy również Wat Huay Pla Kung (Big Buddha) oraz Black House. Wszystkie te rzeczy są do zobaczenia spokojnym tempem w jeden dzień o ile wystartujemy sobie z rana.
I tak oto zwiedzanie Chiang Rai i wodospadu Khun Khorn kosztowało nas:
- Wynajem skutera – 150 THB (wypożyczalnia Nice Rental – kilka THB stargowane, skutery w dobrej kondycji tylko trochę słabe).
- Paliwo 80 THB – trasa około 75KM (skuter oddaliśmy z nadwyżką paliwa – realny koszt to około 50 THB).
- 2 bilety wstępu do świątyni 100 THB.
(A+B+C):2 = 330 / 2 = 180 THB na osobę
Koszt wycieczki obejmującej białą świątynię, niebieską świątynię, black house oraz złotą świątynie (którą również możesz odwiedzić na skuterze) to koszt około 850 THB od osoby.
Jak widać różnica w cenie jest kolosalna oraz pominięty jest przecudny wodospad Khun Khorn (naprawdę warty odwiedzenia). Wycieczki obejmujące ten właśnie wodospad są dużo droższe. To tylko jeden z przykładów oszczędności jakie umożliwia wypożyczenie skutera w Tajlandii.
Lista sprawdzonych wypożyczalni skuterów w Tajlandii
Z doświadczenia możemy polecić kilka wypożyczalni w różnych destynacjach, w których nie mieliśmy żadnych problemów z wypożyczeniem oraz zdaniem skutera. Obsługa także była miła i pomocna.
- Chiang Mai: Bamboo Bikes Chiang Mai
- Chiang Rai: Nice Rental
- Kanchanaburi: NP Motorcycle For Rent
- Phuket: Motorbike Rental Expert (รถเช่าภูเก็ต) by Sea Expert Travel Service
- Koh Phangan: Budget Two
- Koh Tao: Oli’s Motorbike Rentals – Koh Tao
Parkowanie i zostawianie skuterów w Tajlandii
W Tajlandii parking dla skuterów jest dosłownie wszędzie – zostawiamy po prostu skuter gdzieś gdzie nie będzie utrudniał ruchu innym użytkownikom (oczywiście bierzemy pod uwagę zakazy). W bardziej popularnych miejscach można przyjrzeć się gdzie pozostawiane są skupiska skuterów i zostawić gdzieś w pobliżu. W miejscach mniej uczęszczanych wystarczy trzymać się 2 przedstawionych wcześniej reguł. Nie spotkaliśmy się jeszcze aby komuś skuter odholowano lub wpisano mandat. Jeśli ktoś inny Was lekko zastawi, przestawcie po prostu kawałek jego skuter tak abyście mogli wyjechać swoim – z pewnością nikt się do Was nie przyczepi.
Mamy nadzieję, że teraz będziecie przykładowymi użytkownikami ruchu na tajskich drogach! Przygotowaliśmy także dla Was poradnik jak wypożyczyć skuter w Tajlandii i nie dać się oszukać! Sprawdźcie koniecznie i szerokiej drogi!
Jedno sprostowanie – nie można parkować przy krawężnikach pomalowanych na biało-czerwono, bo można zastać łańcuchy i bilet na 5oo tbh 😉
Dzięki! Dobrze wiedzieć na przyszłość 😀
Czy trzeba posiadac fizycznie polskie prawo jazdy czy wystarczy IDL ?? Jestem w tajlandii wyrobilem IDL ale czy przy kontrolii wystarczy paszport czy potrzebne jest prawko ?
Musi być zawsze polskie prawo jazdy + prawo jazdy międzynarodowe 🙂 tylko takie połączenie w 100% zapewnia jazdę zgodną z prawem. Oczywiście policja może sobie dowolnie zawołać o co chce 😀 Ale lepiej mieć wszystko! Na ten moment najczęstsze łapanki na turystów spotkaliśmy w Chiang Mai i Krabi.