Jak wypożyczyć skuter w Tajlandii? Poradnik dla początkujących
Artykuł w skrócie:
- Stan skuterów w tajskich wypożyczalniach – czy są sprawne?
- Jak wynająć skuter w Tajlandii? Poradnik krok po kroku
- Jaki skuter wypożyczyć w Tajlandii?
Stan skuterów w tajskich wypożyczalniach – czy są sprawne?
Wypożyczając skuter w Tajlandii raczej bądźcie gotowi na to, że hamulce nie będą działać aż tak dobrze jakbyście chcieli. Trzeba być także świadomym, że skutery będą porysowane i będą miały nabite tysiące kilometrów. Często może się okazać, że będą miały wybite łożyska w główce ramy, a także źle scentrowane koła, które dadzą się odczuć szczególnie przy mocniejszych zakrętach lub gwałtownym hamowaniu. No ale pokuszenie się na porysowany skuter też ma swoje plusy 😀 Oczywiście piszemy trochę nad wyraz – bardzo często można również trafić dobry lub praktycznie nowy model. Pamiętajcie, że to Wy wybieracie. Przed wypożyczalniami najczęściej stoi cała gama dostępnych jednośladów i widać w jakim są stanie. Wiadome jest jednak jedno – trzeba targować cenę.
Porysowany skuter może Wam wyjść na dobre – jeśli go porysujecie bardziej to może ujdzie Wam to na sucho 🙂 Po prostu nikt się nie zorientuje, że doszło kilka rys 😀 Polecamy jednak być uczciwym!
Jak wynająć skuter w Tajlandii? Poradnik krok po kroku
- Warto wybierać wypożyczalnie z wieloma dobrymi opiniami i wysoką oceną – z założenia jakoś tę opinię musieli zdobyć i raczej nikt nie będzie próbował nas oszukać, tym samym robiąc sobie automatyczną antyreklamę. W tym przypadku polecamy kierować się Googlem!
- Warto wybierać wypożyczalnie oddalone od zatłoczonych, turystycznych miejsc. Mimo, iż nie jest to twarda reguła, to przeważnie oddalone wypożyczalnie mają o wiele korzystniejsze cenowo (czasem również i technicznie – stan skuterów) oferty.
- Częstą praktyką jest rekwirowanie paszportu “pod zastaw”. Nie radzimy tego robić! Należy szukać wypożyczalni w których można zostawić ksero paszportu, ksero + depozyt w gotówce, lub sam depozyt gotówkowy. Jeśli właściciele się upierają – warto spróbować negocjować warunki. Zdarzają się przypadki bardzo niemiłych właścicieli wypożyczalni, którzy nie chcą oddać paszportu gdy skuter ulegnie uszkodzeniu – dopóki nie zapłacimy sporej sumy. Jest to stary i przetarty już scam – nie dajcie się nabrać!
- Przed wypożyczeniem warto najpierw poprosić obsługę o możliwość przejechania się skuterem krótkiego kawałka w celu jego sprawdzenia – tak naprawdę wystarczy 200 metrów. Na takim odcinku warto przetestować hamulce i dynamikę z jaką skuter przyspiesza, można również sprawdzić czy nie stukają łożyska główki ramy i czy skuter jedzie prosto (np. po rozpędzeniu spróbować puścić leciutko kierownicę – jeśli skuter ściąga mocno na którąś stronę lub kierownica zaczyna latać na lewo i prawo to raczej warto wybrać inny). Fajnie jakby zegary, światła i kierunki również działały! 🙂 Warto sprawdzić też ciśnienie w oponach!
- Kiedy wybraliśmy już odpowiedni skuter należy porobić jego dokładne zdjęcia z każdej strony, tak aby nikt nam później nie wmówił że coś uszkodziliśmy. Każdą większą rysę i uszkodzenie trzeba koniecznie sfotografować jako dowód. Należy również sprawdzić stan paliwa (w większości przypadków skuter musimy zwrócić z taką samą ilością).
- Podczas podpisywania umowy, sprawdź czy stan paliwa na umowie jest zgodny ze stanem faktycznym. Dokładnie sprawdź godziny i daty oraz cenę najmu, zanim coś podpiszesz! Wszystko powinno być zgodne ze stanem rzeczywistym i indywidualnymi umowami między Tobą a wynajmującym. Koniecznie również sprawdź czy został wpisany prawidłowy depozyt jaki zostawiłeś! Umowy mogą mieć naprawdę różne formy, jedne są bardziej szczegółowej, drugie mniej.
- Kopię umowy trzymaj w czymś co ochroni ją przed wodą i innymi czynnikami mogącymi ją zniszczyć. W przypadku kontroli policyjnej czasem trzeba pokazać ten dokument, również w przypadku problemów podczas oddawania może się on przydać w celu tłumaczenia zaistniałych sytuacji.
- Wybierz jeden z dostępnych kasków – nie śpiesz się! Daj sobie trochę czasu na odpowiednie dopasowanie – jeśli będziesz długo w trasie kask nie może Cię uciskać. Nie pozwól także aby był zbyt luźny. Na spokojnie dobierz dobry rozmiar i model. W razie kontroli policji to pierwsze za co można dostać mandat (zaraz później za brak prawka). Niech nie zmylą Cię Tajowie bez kasków – im wolno jechać w 6 na jednym skuterze, pod prąd i bez trzymanki.
- Jeśli przy oddaniu skutera wynajmujący okaże się niesprawiedliwy, zadzwoń na policję turystyczną!
- Samemu staraj się być uczciwą osobą i szanuj powierzony Ci pojazd, skorzystamy na tym wszyscy 🙂
- Podczas oddawania skutera sprawdź czy nie ma Twoich rzeczy w bagażniku!
Jeśli bardzo boisz się o to, że się wywrócisz lub uszkodzisz skuter, w związku z czym poniesiesz wysokie kary finansowe – możesz poszukasz wypożyczalni która oferuje dodatkowe ubezpieczenie od uszkodzeń, płatne za każdy dzień najmu 🙂 W skrócie – all inclusive, nie musisz się bać o rysy i uszkodzenia.
Jaki skuter wypożyczyć w Tajlandii?
Według Jaszczurów wybór jest tylko jeden! Honda Click 125ccm w automacie. Ta niepozorna bestia jest prawdziwym królem tajskich dróg. Reklama Click’a w Tajlandii jest na miarę nowego Porsche – i nie ma się co dziwić. To monstrum zawiezie Cię na najwyższy szczyt (nawet dwie osoby jednocześnie), przejdzie tajską dżunglę albo zrobi bez zająknięcia 300 km. Dodatkowo spali przy tym 2 litry na 100 kilometrów. Honda Click to idealny wybór – nie ważne czy jedziesz do miasta czy ścinać bambusy w Khao Sok.
Wypożyczenie skutera w Tajlandii mimo wypisanych powyżej reguł jest na ogół bardzo proste i ani trochę stresujące. Tajowie są w większości bardzo uczciwymi i pomocnymi ludźmi, z którymi nie ma problemów. Nie bój się wypożyczyć skuter/ motocykl/ samochód – najważniejszą regułą jest brak
pośpiechu i uśmiech 🙂
Czy zbyt ryzykowne jest poruszanie się skuterem w okolicach Chiang Mai jeśli nigdy w życiu nie jeździło się skuterem w Tajlandii ani nigdzie na świecie , a jedyny kontakt z tym jednośladem to skuter dziadka do poćwiczenia? 🙈
Chiang Mai to najgorsza lokalizacja jaką można wybrać do pierwszej styczności ze skuterem w Tajlandii. Ruch jest ogromny, ciężko będzie na spokojnie przyzwyczaić się do jazdy lewostronnej. Chiang Mai jest też największym obszarem łapanek do kontroli i najłatwiej tutaj zgarnąć mandat jeśli nie mamy pełnego prawa jazdy A. Poza miastem brakuje oznaczeń jeśli chodzi o kiepskie odcinki dróg. Miasto też łatwo zalewa się deszczem w razie opadów i bywa, że będziemy brodzić skuterem w wodzie. Na pierwszy raz polecamy mniej zaludnioną okolicę 🙂
Hej. Muszę pochwalić twoje wpisy. Są mega praktyczne, napisane fajnym językiem i można się z nich sporo nauczyć.
Podpowiedź mi w jednej kwestii nr transportu czy to skuterem, tuk tukiem czy Grabem. Jak się zapatrywać jeśli jedziemy w 5 osób (3 dzieci). Czy standardowy Grab, tuk tuk weźmie taką liczbę osób czy trzeba się rozdzielać na 2 pojazdy. Zapewne jazda na skuterze z 2 dzieci nie wchodzi w grę?
Dzięki za pomoc
Hej! Dzięki za miłe słowo!
Jeśli chodzi o Grab to możliwe, że w aplikacji będzie możliwość wybrania busa – najlepiej już zainstaluj i sprawdź czy są takie opcje dostępne. Jeśli nie to trzeba jechać na dwa auta. Nie widziałem żeby istniały jakieś większe tuk tuki niż te standardowe – może takie jeżdżą ale wtedy trzeba szukać kogoś kto ma taką przeróbkę. Z drugiej strony, czemu nie wepchnąć się w 5 do jednego? 😀 Jeśli chodzi o skuter to moim zdaniem takie akcje całkowicie odpadają, nawet nie przez przepisy ale samo bezpieczeństwo. Tajowie jeżdżą w 5 na jednym, a dla nas ciężko jest na początku ogarnąć samodzielną jazdę w tajskich miastach. Polecał bym Wam wynajmowanie minivanów jako środek transportu.
Czy są na tych bestiach uchwyty do nawigacji. Zastanawiam się czy brać swój uchwyt.
Cześć 🙂 Zależy jaką nawigację masz na myśli. Czasem się zdarzy, że skutery mają mocowanie na telefon ale to jest ruletka, każda wypożyczalnia ma inaczej. Można zabrać swoje mocowanie ale nie zawsze wiadomo czy pozwolą je zamocować. Można też pisać do wypożyczalni wcześniej z pytaniem czy mają mocowania.